Monika Błaszkowska – architekt, designer. Artystka rozpoznawalna zarówno w kraju, jak i za granicą. Niedawno mieliśmy okazję zapoznać się z jej twórczością podczas
wernisażu w gdańskim Związku Polskich Artystów Plastyków. Wystawa została
zatytułowana “Bursztynowa komnata”.
W swoich dziełach łączy doświadczenia architektoniczne z formami
eksperymentalnymi. Prace artystki można podzielić na dwa nurty i takie można było
odnaleźć na wystawie. Pierwszy to realizacje designerskie – rodzaj biżuterii dla wystroju wnętrz, które doskonale dopełniają luksusowe aranżacje, stanowiąc element ekstrawagancji, ale równie dobrze odnajdują się w przestrzeniach bardziej kameralnych. Drugi nurt to dzieła o głębszym charakterze refleksyjnym, będące reakcją na zjawiska społeczne i problemy współczesnego świata. Błaszkowska w swojej sztuce zastanawia się nad przyszłością planety, zestawia świat prehistoryczny z wizjami przyszłości, a
przeszłość przenika się z teraźniejszością. Silnie obecna jest w jej twórczości tematyka
cykliczności. Artystka „zamyka czas w materii”, akcentując obecność tego, co minione, w nowej, przekształconej formie.
Inspiracje czerpie z genetyki, biologii i geologii. Często pracuje z surowcami
szlachetnymi – bursztynem pozyskiwanym z różnych zakątków świata, kamieniami
półszlachetnymi, minerałami czy skamielinami. Te „krople zaklętej historii”, jak je nazywa, eksponuje w swoich dziełach, wykorzystując rozmaite techniki. Niektóre z materiałów mają ponad 200 milionów lat. Zdobywa je na licytacjach,
międzynarodowych aukcjach oraz podczas podróży. Nadaje im nowe życie i
ponadczasowy wymiar.
Jednym z największych zaskoczeń wystawy było kimono, z którym artystka połączyła
swoją pracę artystyczną, gdzie narracyjnie i wizualnie nawiązywała do ręcznie
malowanej tkaniny. Wiele realizacji Błaszkowskiej przyjmuje formę płaskorzeźb, a nawet obiektów trójwymiarowych. Część z nich zdobią płatki 24-karatowego złota, a
portugalskie i włoskie ramy jej prac są pokrywane złoceniami. Dzieła artystki
prezentowane są zarówno w Polsce, jak i w międzynarodowych galeriach. Zyskały
uznanie w świecie sztuki i designu, czego dowodem jest m.in. udział w Biennale Sztuki w Wenecji oraz w Dubaju. Jej twórczość można określić mianem nowoczesnej młodej sztuki polskiej. Dzieła poruszają wyobraźnię, przenoszą odbiorcę w świat na pograniczu czasów prehistorycznych i współczesnych. Są nośnikami tajemnicy, pomostem
łączącym różne ery dziejów, a zarazem kryją w sobie pierwiastek filozoficzny i refleksyjny – symbol współistnienia przeszłości i teraźniejszości.
Artystka znana jest również pod pseudonimem Moka. W 2020 roku założyła MIGALU HOME, autorskie studio projektowe specjalizujące się w tworzeniu artystycznych płyt meblowych i form użytkowych z innowacyjnych materiałów powstających z komponentów z odzysku. Opatentowała m.in. materiały NØD, Plastryko, Cork Decor i NEW MARBLE – sensoryczne, trwałe i odporne płyty tworzone w duchu less waste, z
poszanowaniem surowca i uwagą skierowaną na proces twórczy. Błaszkowska pracuje w Trójmieście, a jej działania – zarówno projektowe, jak i artystyczne – wyrastają ze wspólnego źródła: potrzeby budowania opowieści poprzez materię.
Najważniejsze osiągnięcia i wystawy artystki obejmują szeroki zakres działań na polu sztuki i designu. W 2002 roku zdobyła II miejsce w międzynarodowym konkursie mody kreatywnej The Baltic Sea Fashion Award w niemieckim Heringsdorfie, prezentując kolekcję z ręcznie malowanego szkła, jedwabiu i siatki zbrojeniowej. W kolejnych latach brała udział w prestiżowych wydarzeniach – w 2014 roku w wystawie zbiorowej Design in
Poland w Sofii, gdzie pokazano lampę autorską Bocian, a rok później w Zagrzebiu, gdzie zaprezentowano również lampy Bocian i Builet. W 2015 roku jej prace prezentowane były na Expo w Mediolanie, w Polskim Pawilonie. W 2018 roku artystka otrzymała wyróżnienie honorowe przez Europejską Komisję Kultury i Sztuki podczas Biennale Architektury i Sztuki w Wenecji, gdzie pokazano m.in. lampę z bursztynem, lampę z piaskiem, stół z opiłkami miedzi oraz interaktywny panel z kokonami jedwabnika morwowego zatopionymi w żywicy. Rok później odbyła się jej wystawa indywidualna podczas Expo w Szanghaju, a za pracę Irreversible Impact zdobyła Nagrodę Publiczności (The People’s Choice Award) w międzynarodowym konkursie Surge Make a Difference w Dubaju. Autorskie kolekcje prezentowała także podczas wydarzeń Amberif w Gdańsku (Smile it’s amber) oraz Design Inspire w Hongkongu. W 2021 roku uzyskała patent na innowacyjny materiał do produkcji mebli z żywicy i łupin
orzecha włoskiego. W 2022 brała udział w wystawach zbiorowych Okręgu Gdańskiego
ZPAP: Kształtem miłości piękno jest, Artysta wobec wyzwań współczesności oraz Kadr.
Od 2023 roku pełni funkcję członkini Zarządu Okręgu Gdańskiego ZPAP (kadencja 2023– 2026). W latach 2023–2025 odbyły się jej wystawy indywidualne w Galerii ZPAP Dom Liter w Gdańsku, w tym prezentowana ekspozycja Bursztynowa komnata – Relief
Epoxy Art & Design.
Wystawa “Bursztynowa komnata” potrwa do 31 sierpnia 2025 roku. Zobaczyć ją można w Związku Polskich Artystów Plastyków Galeria ZPAP Dom Liter, która znajduje się przy ulicy Piwnej 67/68 w Gdańsku i jest galerią Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP) Okręg Gdański. Galeria jest zazwyczaj otwarta od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00–17:00, ale warto sprawdzić aktualne informacje na stronie ZPAP-Gdańsk lub na fanpage’u na Facebooku przed wizytą, ponieważ godziny otwarcia mogą się zmieniać.
Dane kontaktowe i adres:
Adres: ul. Piwna 67/68, 80-831 Gdańsk
Telefon: 58 301 01 22
Strona internetowa: ZPAP-Gdansk
Strona na Facebooku: Facebook
Serdecznie zapraszamy!
Tekst/foto: Beata Lewandowska
Od urodzenia mieszkanka miasta Gdańsk, orunianka, malarka, graficzka, poetka fotografka, felietonistka, publicystka na Portalu Gdańsk Miasto Marzeń.
Manager środowisk artystycznych
Członek KMPOiW "Solidarność"