Aktualności

“Kalejdoskop Dźwięków i Emocji” – XXIV Międzynarodowy Festiwal im. Marii Fołtyn zachwycił publiczność w Sopocie i Suwałkach

Od 19 września do 6 października 2025 roku Sopot i Suwałki ponownie stały się muzycznym sercem północnej Polski. XXIV Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” zgromadził artystów z kraju i zagranicy, oferując publiczności szerokie spektrum brzmień – od baroku po współczesność.
Festiwal, organizowany przez Teatr Otwarty w Gdańsku, na stałe wpisał się w mapę wydarzeń kulturalnych Polski. Patronką wydarzenia pozostaje legendarna śpiewaczka Maria Fołtyn – propagatorka twórczości Stanisława Moniuszki i przyjaciółka sopockiego środowiska artystycznego.
– „Kalejdoskop to przestrzeń dla artystycznego dialogu, spotkań pokoleń i kultur. Tak rozumiemy ideę muzyki – jako formy porozumienia ponad granicami” – podkreśla Dariusz S. Wójcik, dyrektor artystyczny Festiwalu.


Inauguracja z temperamentem
Muzyczną ucztę rozpoczął koncert duetu Face2Face – Bartosza Kołsuta i Pawła Janasa – w Kościele Garnizonowym św. Jerzego w Sopocie. Artyści w wirtuozowski sposób poprowadzili publiczność „od Bacha przez Glena Millera po Piazzollę”, pokazując, że akordeon i bandoneon mogą być instrumentami o nieograniczonych możliwościach wyrazu. Owacje na stojąco i bis w postaci „Habanery” z „Carmen” Bizeta były najlepszym dowodem uznania.
Od nastrojów klezmerskich po międzywojenną elegancję
Już następnego dnia Festiwal przeniósł się do Suwałk. W Auli Państwowej Uczelni Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika odbył się koncert „Motywy żydowskie w muzyce świata”. Charyzmatyczny Dariusz Wójcik i Szaweł Lipski Klezmer Quartet zachwycili publiczność emocjonalnym programem, w którym liryka przeplatała się z żywiołowością i humorem.


Kulminacyjnym momentem Festiwalu był koncert „Piosenki międzywojnia”, w którym Wójcik – obchodzący 40-lecie pracy artystycznej – wraz z tym samym kwartetem przywołał klimat dawnych rewii i kabaretów. Utwory Zygmunta Białostockiego zabrzmiały z elegancją, wdziękiem i autentycznością. Publiczność wypełniła świątynię do ostatniego miejsca.
Arcydzieła kameralistyki i duchowa kontemplacja dominowały podczas spotkania.


Nie zabrakło również muzyki poważnej w najlepszym wydaniu. W Dworku Sierakowskich i Sali Herbowej Urzędu Miasta Sopotu odbyły się koncerty kameralne z udziałem wybitnych artystów – prof. Eweliny Zawiślak, prof. Marka Szlezera, prof. Jana Kalinowskiego i Magdaleny Cornelius-Kulig. Publiczność miała okazję wysłuchać m.in. światowego prawykonania Sonaty E. Korngolda w transkrypcji na flet i fortepian.
Z kolei w Kościele Garnizonowym św. Jerzego zabrzmiał program „Muzyka uduchowiona”, w którym organista Stanisław Maryjewski i skrzypek Marcin David Krol stworzyli pełen mistycyzmu dialog między dźwiękiem a sacrum.


Integralną częścią Festiwalu był 10. Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków, prowadzony przez prof. Bogdana Makala i dr. Jacka Szymańskiego. Przez cztery dni młodzi wokaliści doskonalili swoje umiejętności, a finałowy koncert „Canto amore mi” w Dworku Sierakowskich udowodnił, że w polskich głosach drzemie ogromny potencjał.

– „Kształcenie młodych talentów to fundament naszej działalności. Bez ciągłości pokoleń nie ma przyszłości muzyki klasycznej” – podkreśla Szymański.
Francuski romantyzm i izraelska energia
W piątkowy wieczór 3 października sopocki Kościół Ewangelicko-Augsburski wypełniła muzyka znad Sekwany. Francusko-polskie Duo Fortecello – Anna Mikulska-Argenty i Philippe Argenty – zaprezentowało subtelny program z dzieł Saint-Saënsa, Lalo i Duparca, w którym połączyli elegancję francuskiego stylu z ekspresją romantyzmu.
Dzień później – w wielkim finale – na tej samej scenie wystąpił izraelski kwartet The Sound of Klezmer. Zespół porwał publiczność rytmami i emocjami muzyki żydowskiej, a gościnny występ Dariusza Wójcika dodał koncertowi wyjątkowego blasku. Burzliwe owacje i bisy były symbolicznym zwieńczeniem całej edycji.
Muzyka dla najmłodszych
Ważnym elementem festiwalowego programu były Sopockie Poranki Muzyczne – trzy koncerty edukacyjne dla dzieci i młodzieży.

Od „Muzycznej podróży” z duetem Face2Face, przez poranek patriotyczny upamiętniający 105. rocznicę Bitwy Warszawskiej, po koncert „Fortepian Pana Chopina” z Duo Fortecello – młodzi słuchacze mieli szansę odkryć świat muzyki w przystępnej i fascynującej formie.
Patronat, mecenat i współpraca
Festiwal odbył się pod patronatem honorowym posła Jacka Niedźwiedzkiego, prezydentki Sopotu Magdaleny Czarzyńskiej-Jachim i prezydenta Suwałk Czesława Renkiewicza. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miast Sopotu i Suwałk, a także prywatnych sponsorów – JASZCZUK DEVELOPMENT i Hotelu Sopot.


Partnerami projektu byli m.in. Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, PUZ w Suwałkach, TSKŻ oraz Nord-Piano.
Festiwal, który trwa w pamięci
XXIV edycja „Kalejdoskopu Form Muzycznych” potwierdziła, że jest to wydarzenie, które nie tylko łączy artystów i publiczność, lecz także promuje kulturę polską na najwyższym poziomie.
– „Muzyka jest lustrem emocji i czasów, w których żyjemy. Naszym zadaniem jest, by ten kalejdoskop dźwięków wciąż się obracał” – mówi Wójcik, zapowiadając jubileuszową XXV edycję w 2026 roku.

Prezes Stowarzyszenia "Gdańsk Miasto Marzeń"

Od urodzenia mieszkanka miasta Gdańsk, orunianka, malarka, graficzka, poetka fotografka, felietonistka, publicystka na Portalu Gdańsk Miasto Marzeń.

Manager środowisk artystycznych
Członek KMPOiW "Solidarność"

Pokrewne wpisy

Zostaw komentarz

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych przez tę witrynę.

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Założymy, że to Ci odpowiada, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie