Od 19 września do 6 października 2025 roku Sopot i Suwałki ponownie stały się muzycznym sercem północnej Polski. XXIV Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” zgromadził artystów z kraju i zagranicy, oferując publiczności szerokie spektrum brzmień – od baroku po współczesność.
Festiwal, organizowany przez Teatr Otwarty w Gdańsku, na stałe wpisał się w mapę wydarzeń kulturalnych Polski. Patronką wydarzenia pozostaje legendarna śpiewaczka Maria Fołtyn – propagatorka twórczości Stanisława Moniuszki i przyjaciółka sopockiego środowiska artystycznego.
– „Kalejdoskop to przestrzeń dla artystycznego dialogu, spotkań pokoleń i kultur. Tak rozumiemy ideę muzyki – jako formy porozumienia ponad granicami” – podkreśla Dariusz S. Wójcik, dyrektor artystyczny Festiwalu.
Inauguracja z temperamentem
Muzyczną ucztę rozpoczął koncert duetu Face2Face – Bartosza Kołsuta i Pawła Janasa – w Kościele Garnizonowym św. Jerzego w Sopocie. Artyści w wirtuozowski sposób poprowadzili publiczność „od Bacha przez Glena Millera po Piazzollę”, pokazując, że akordeon i bandoneon mogą być instrumentami o nieograniczonych możliwościach wyrazu. Owacje na stojąco i bis w postaci „Habanery” z „Carmen” Bizeta były najlepszym dowodem uznania.
Od nastrojów klezmerskich po międzywojenną elegancję
Już następnego dnia Festiwal przeniósł się do Suwałk. W Auli Państwowej Uczelni Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika odbył się koncert „Motywy żydowskie w muzyce świata”. Charyzmatyczny Dariusz Wójcik i Szaweł Lipski Klezmer Quartet zachwycili publiczność emocjonalnym programem, w którym liryka przeplatała się z żywiołowością i humorem.
Kulminacyjnym momentem Festiwalu był koncert „Piosenki międzywojnia”, w którym Wójcik – obchodzący 40-lecie pracy artystycznej – wraz z tym samym kwartetem przywołał klimat dawnych rewii i kabaretów. Utwory Zygmunta Białostockiego zabrzmiały z elegancją, wdziękiem i autentycznością. Publiczność wypełniła świątynię do ostatniego miejsca.
Arcydzieła kameralistyki i duchowa kontemplacja dominowały podczas spotkania.
Nie zabrakło również muzyki poważnej w najlepszym wydaniu. W Dworku Sierakowskich i Sali Herbowej Urzędu Miasta Sopotu odbyły się koncerty kameralne z udziałem wybitnych artystów – prof. Eweliny Zawiślak, prof. Marka Szlezera, prof. Jana Kalinowskiego i Magdaleny Cornelius-Kulig. Publiczność miała okazję wysłuchać m.in. światowego prawykonania Sonaty E. Korngolda w transkrypcji na flet i fortepian.
Z kolei w Kościele Garnizonowym św. Jerzego zabrzmiał program „Muzyka uduchowiona”, w którym organista Stanisław Maryjewski i skrzypek Marcin David Krol stworzyli pełen mistycyzmu dialog między dźwiękiem a sacrum.
Integralną częścią Festiwalu był 10. Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków, prowadzony przez prof. Bogdana Makala i dr. Jacka Szymańskiego. Przez cztery dni młodzi wokaliści doskonalili swoje umiejętności, a finałowy koncert „Canto amore mi” w Dworku Sierakowskich udowodnił, że w polskich głosach drzemie ogromny potencjał.
– „Kształcenie młodych talentów to fundament naszej działalności. Bez ciągłości pokoleń nie ma przyszłości muzyki klasycznej” – podkreśla Szymański.
Francuski romantyzm i izraelska energia
W piątkowy wieczór 3 października sopocki Kościół Ewangelicko-Augsburski wypełniła muzyka znad Sekwany. Francusko-polskie Duo Fortecello – Anna Mikulska-Argenty i Philippe Argenty – zaprezentowało subtelny program z dzieł Saint-Saënsa, Lalo i Duparca, w którym połączyli elegancję francuskiego stylu z ekspresją romantyzmu.
Dzień później – w wielkim finale – na tej samej scenie wystąpił izraelski kwartet The Sound of Klezmer. Zespół porwał publiczność rytmami i emocjami muzyki żydowskiej, a gościnny występ Dariusza Wójcika dodał koncertowi wyjątkowego blasku. Burzliwe owacje i bisy były symbolicznym zwieńczeniem całej edycji.
Muzyka dla najmłodszych
Ważnym elementem festiwalowego programu były Sopockie Poranki Muzyczne – trzy koncerty edukacyjne dla dzieci i młodzieży.
Od „Muzycznej podróży” z duetem Face2Face, przez poranek patriotyczny upamiętniający 105. rocznicę Bitwy Warszawskiej, po koncert „Fortepian Pana Chopina” z Duo Fortecello – młodzi słuchacze mieli szansę odkryć świat muzyki w przystępnej i fascynującej formie.
Patronat, mecenat i współpraca
Festiwal odbył się pod patronatem honorowym posła Jacka Niedźwiedzkiego, prezydentki Sopotu Magdaleny Czarzyńskiej-Jachim i prezydenta Suwałk Czesława Renkiewicza. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miast Sopotu i Suwałk, a także prywatnych sponsorów – JASZCZUK DEVELOPMENT i Hotelu Sopot.
Partnerami projektu byli m.in. Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, PUZ w Suwałkach, TSKŻ oraz Nord-Piano.
Festiwal, który trwa w pamięci
XXIV edycja „Kalejdoskopu Form Muzycznych” potwierdziła, że jest to wydarzenie, które nie tylko łączy artystów i publiczność, lecz także promuje kulturę polską na najwyższym poziomie.
– „Muzyka jest lustrem emocji i czasów, w których żyjemy. Naszym zadaniem jest, by ten kalejdoskop dźwięków wciąż się obracał” – mówi Wójcik, zapowiadając jubileuszową XXV edycję w 2026 roku.
Od urodzenia mieszkanka miasta Gdańsk, orunianka, malarka, graficzka, poetka fotografka, felietonistka, publicystka na Portalu Gdańsk Miasto Marzeń.
Manager środowisk artystycznych
Członek KMPOiW "Solidarność"