Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Budowa statku dla armatora z Norwegii ma się zakończyć za ok. dwa lata
fot. Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl
Jaką trasę będzie obsługiwać budowany w Gdańsku prom?
W środę, 8 maja, w jednej z wielkich hal Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy nowego promu pasażersko-samochodowego. To symboliczny zwyczaj oznaczający w każdej stoczni początek prac nad statkiem.
Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1, przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjørnerå.
Stępka w stoczni Remontowa Shipbuilding. Powstaje 5. niszczyciel min typu Kormoran II
Ze względu na trudne warunki eksploatacji typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, w projekcie statku postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów.
To ósmy prom dla Torghatten Nord
Prom zbudowany zostanie na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego w zakresie dokumentacji roboczej przez Remontowa Marine Design& Consulting z polskiej grupy Remontowa Holding.
Cięcie blachy statku to symboliczny start budowy jednostki pływającej. Odpowiednikiem tego wydarzenia w przypadku prac nad budową domu lub innych obiektów budowlanych jest wmurowanie kamienia węgielnego
fot. Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl
– To jest powrót naszej spółki do kooperacji z Torghatten Nord, dla którego zbudowaliśmy i zaprojektowaliśmy wcześniej osiem promów. W ramach kontraktu wykonamy teraz jedną jednostkę. Armatorowi złożyliśmy jednak ofertę i liczymy na współpracę przy realizacji kolejnych statków – powiedział Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.
Budowa promu dla norweskiego armatora to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji gdańskiej stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018-2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii.
– Wszystkie wpisują się w hasło dekarbonizacji żeglugi – podkreślił Dariusz Jaguszewski.
Kiedy prom zostanie przekazany armatorowi?
Jak będzie napędzany najnowszy prom fiordowy dla Norwegów, budowany w gdańskiej stoczni?
Przemawia Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding
fot. Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl
– Baterie są ładowane przez system rapid charging (ang. szybkie ładowanie). Proces ten odbywa się podczas ładunku i rozładunku promu, co trwa średnio od 5 do 7 minut. W tym czasie baterie są ładowane do takiego poziomu, że jednostka jest w stanie wykonać następny rejs do portu. Przy czym, podróż taka w jedną stronę trwa ok. 12 minut. Tylko w sytuacji awaryjnej, kiedy obydwa systemy bateryjne, każdy z nich o mocy 1250 kilowatogodzin, uległby jakiejś awarii, w tym momencie załączają się agregaty prądotwórcze, aby zapewnić manewrowość oraz bezpieczeństwo pasażerów i załogi statku – wyjaśnił prezes Remontowa Shipbuilding.
Jak Unia Europejska zmieniła Gdańsk przez 20 lat? Przypominamy 20 topowych inwestycji
Przekazanie statku armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.
– Kiedy zastanawialiśmy się nad wyborem dostawcy nowej jednostki dla naszej firmy to właśnie Remontowa Shipbuilding zaproponowała nam najlepszą jakość i cenę – mówił Marius Hansen, prezes Torghatten Nord.
Pamiątkowe zdjęcie uczestników uroczystości w Remontowa Shipbuilding
fot. Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl
PROM PASAŻERSKO-SAMOCHODOWY DLA ARMATORA Z NORWEGII W LICZBACH:
- Długość całkowita: 63,65 m
- Szerokość (maksymalna): 15,50 m
- Wysokość do pokładu głównego: 4,80 m
- Maksymalna liczba pasażerów łącznie z załogą: 149
- Maksymalna liczba aut osobowych: 50
- Maksymalna liczba aut ciężarowych: 6
Jaka jest historia Remontowa Shipbuilding?
Remontowa Shipbuilding S.A. jest jedną z czołowych firm należących do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA.
Stocznia działa na rynku już 79 lat. Produkcję zaczęła w 1945 r. tuż po zakończeniu II wojny światowej. Jest kontynuatorką działającej przez kilka dekad PRL Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte. W tym czasie budowała głównie okręty wojenne, w tym desantowe, jednostki szkolne i kutry torpedowe. Ich odbiorcą były marynarki wojenne Polski, ZSRR, Bułgarii, Jugosławii i NRD. Z pochylni stoczni spływały też na wodę specjalistyczne statki rybackie.
Polacy w Unii Europejskiej: wielki skok cywilizacyjny w 20 lat i referendum w sprawie polexitu?
W 1993 r. doszło do przekształcenia Stoczni Północnej w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.
Wizualizacja promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym dla Torghatten Nord
mat. prasowe: Remontowa Shipbuilding
Lata 90. XX wieku to rozpoczęcie w stoczni budowy statków towarowych, promów pasażersko-samochodowych, statków do obsługi przemysłu offshore oraz holowników.
W 2003 r. głównym akcjonariuszem zakładu stała się Gdańska Stocznia “Remontowa” (później Remontowa Holding SA). W 2011 r. przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Remontowa Shipbuilding.
Firma wróciła do współpracy z Marynarką Wojenną RP. W stoczni powstał nowoczesny niszczyciel min ORP Kormoran. W 2017 r. podpisano kontrakt na budowę przez Remontowa Shipbuilding kolejnych dwóch niszczycieli min i 6 holowników. W 2021 r. stocznia przystąpiła do Konsorcjum PGZ-Miecznik, którego zadaniem jest dostawa trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP.
Nastoletnie dziewczyny inżynierkami? Tak, wystarczy dać im szansę
Powierzchnia całkowita Remontowa Shipbuilding to 269 100 metrów kwadratowych. Odpowiada to wielkości ponad 38 boisk piłkarskich.
WSZYSTKIE SUKCESY TO 1% TALENTU I 99 % POTU
Idąc ku nieokreślonemu w miejscu i czasie końcowi żywota, pragnę dotrzeć tam będąc gotowym na spokojne dokonanie “przejścia” w ten nieznany wymiar. Aby to było możliwe “dzisiaj” aż po ten koniec będę każdego dnia dzielił się z Wami odkryciami, poznanymi nowymi horyzontami w wiedzy, muzyce, kulturze. Gdzie będę mógł wesprę swoim doświadczeniem, zaangażowaniem, czasem..
Zapraszam do kontaktu, do obserwowania i komentowania.