„Śmiertelne potrącona została na ulicy 70-letnia kobieta. Podczas przechodzenia przez pasy wjechał w nią pijany kierowca ciężarówki. Miał ponad 2,5 promila alkoholu w organizmie. Mężczyzna usłyszał zarzuty, w prokuraturze. Twierdził, że „nie czuł się nietrzeźwy”… „Kierowca stracił panowanie na kierownicą. Wjechał w grupę osób, które znajdowały się na przystanku autobusowym. Na miejscu zginęła ciężarna kobieta i 3-letnie dziecko. Badanie wykazało, że osoba prowadząca była pod wpływem narkotyków”…
Wielu z nas zetknęło się z takimi tragicznymi informacjami w mediach. Wypadków spowodowanych przez kierowców będących pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków odurzających jest stanowczo za dużo a biorąc tu pod uwagę kodeks prawny i konsekwencje w przypadku takich występków i łamania prawa to raczej nie powinno być wcale. Niektórym osobom kompletnie brakuje tu wyobraźni. Czy prawo dla co niektórych nie jest jeszcze tak surowe, by mogło poskromić brak odpowiedzialności, głupotę, nonszalancję lub brawurę szczególnie młodych osób. Co powinno być tu główną wytyczną, czy regułą? Można karać, ale warto chyba również budować świadomość konsekwencji jazdy pojazdem po alkoholu, czy po zażyciu innych substancji psychoaktywnych.
Prawo jak widać nie wszyscy przestrzegają. Pomimo swojej restrykcyjności sformułowane jest tak, by dawało możliwość do elastycznego potraktowania jego w celu wybronienia winowajcy lub złagodzenia wyroku. Zresztą obserwując ogłoszenia prawników w Internecie a jest ich sporo, widać jasno, że łamanie prawa w tym zakresie ma miejsce. Główny nacisk więc powinien być położony bardziej na wzmocnienie egzekucji niż zaostrzenie kar a problem pijanych, czy po używkach kierowców powinien być rozwiązany systemowo. Pierwotnie Kodeks karny z 1997 roku przewidywał maksymalną karę za niestosowanie się do zakazu prowadzenia pojazdów, wynosiła ona rok pozbawienia wolności, później podniesiono ją do trzech, potem z trzech lat do pięciu i tyle wynosi obecnie. A ludzie, jak łamali zakazy, tak łamią nadal.
Projekt „Substancje psychoaktywne w ruchu drogowym” powstał na rzecz świadomego i odpowiedzialnego zasiadania za kółkiem. Wszelkie używki, alkohol, narkotyki, jazda na kacu, zażywanie niektórych lekarstw może spowodować niski poziom koncentracji, zaburzone reakcje na bodźce, wpływać na zaburzenie spostrzegawczości i gotowość do szybkich reakcji na drodze podczas jazdy. W ramach projektu z myślą o specjalistach, instytucjach zajmujących się bezpieczeństwem na drodze i organizacją w ruchu drogowym niedawno w Gdańsku na terenie Fundacji RC odbyła się konferencja naukowa. Temat przewodni to „Substancje psychoaktywne a sprawność kierowcy”. Wydarzenie odbyło się w ramach zadania publicznego „Bądź odpowiedzialny – nie stosuj substancji psychoaktywnych” – edukacja przyszłych kierowców/edycja – Edycja II, współfinansowanego ze środków Województwa Pomorskiego. Pomysłodawcą w.w. projektu jest Prezes Fundacji Dla Dzieci i Rodziny „Wschodzące Słońce” p. Mariusz Ruszkowski. Konferencja zrealizowana została we współpracy z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym, Polskim Związkiem Motorowym oddział Gdańsk. Współpartnerami byli także Automobilklub Gepard, Stowarzyszenie „Gdańsk Miasto Marzeń”, Portal Informacyjno-Kulturalno-Publicystyczny gmm.net.pl/ gdanskmiastomarzen.pl, Fundacja Trzeźwość oraz Fundacja RC.
Stacjonarnie gościli Marcin Mickun – Radny Miasta Gdańsk /komisja związana z transportem/, Sylwia Cisoń – Radna Miasta Gdańsk/komisja związana z edukacją, Dyrektorka Biura Poselskiego Barbary Nowackiej – Ministra Edukacji Narodowej. Konferencja miała jednak przede wszystkim charakter online, dzięki czemu mogła zyskać większy zasięg. Otworzyli ją prof. Marcin Ślęzak Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego /patron merytoryczny/ oraz Ryszard Kalkowski Wójt Gminy Szemud. Wydarzenie zostało objęte patronatem również przez Instytut Transportu Samochodowego. W ramach konferencji mieliśmy okazję wysłuchać trzech wykładów. Pierwszymi prelegentami byli p. Rafał Ziółkowski, Podinspektor Policji w stanie spoczynku, specjalista w dziedzinie prewencji i ruchu drogowego z 30-letnim doświadczeniem w pracy w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku- Wydział Ruchu Drogowego, Wiceprezes w Polskim Związku Motorowym, Zarząd Okręgowy w Gdańsku oraz dr hab. p. Marek Wiergowski z Pracowni Toksykologii Sądowej Katedry i Zakładu Medycyny Sądowej w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.
Temat dotyczył „Znaczenia testów psychomotorycznych przy podejrzeniu przyjęcia środków działających podobnie do alkoholu”. Kolejne prelekcje – „Alkohol i inne substancje psychoaktywne oraz farmakologicznie czynne vs Kierowca, czyli co nas zabija i na pewno nie wzmocni”, „Czy zakaz lub ograniczanie sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych” poprowadzone były również przez dr hab. Marka Wiergowskiego. Kolejny wykład dotyczył „Kac vs Kierowca – Mityczne metody na kaca a rzeczywistość” poprowadzony był przez dr n. med. p. Darię Schetz /Katedra i Zakład Farmakologii na Wydziale Lekarskim Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Kierownik Regionalnego Ośrodka Monitorowania Działań Niepożądanych Leków i Środków Chemicznych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym/.
Wśród kierowców często można zauważyć przykłady kompletnego braku odpowiedzialności społecznej i moralnej. Jazda pod wpływem środków psychoaktywnych niesie ze sobą zagrożenie na drogach a co to za tym idzie konsekwencje m.in. finansowe a przede wszystkim karne. Ustawodawstwo karne dotyczące przestępstw na drodze powinno być bardziej egzekwowane a w szczególności w przypadku nieodpowiedzialnych kierowców, którzy jeżdżą pod wpływem alkoholu, środków odurzających, czy na tzw. kacu. Przyczyniają się oni do poważnych zagrożeń w ruchu drogowym.
Wielu kierowców rusza w drogę również po zażyciu lekarstw, które nie są obojętne wobec naszych reakcji na drodze. Warto zawsze zapoznać się z ulotką dołączoną do opakowania zanim zażyjemy lek i ruszymy w drogę, gdyż niektóre substancje farmakologiczne czynne mogą wpływać na naszą percepcję. Ogólnodostępny alkohol na stacjach benzynowych, który można zakupić bez problemu przez całą dobę jest kwestią sporną. Zdarza się jednak, że kierowcy zakupują go i spożywają tuż przed drogą lub w trakcie jazdy. Dostępny jest przez całą dobę.
Podjęte działania na tym polu, w tym zakresie to uzupełnienie polityki dotyczącej profilaktyki od wszelkiego rodzaju uzależnień, m.in. substancji psychoaktywnych, które wpływają na opóźnienie reakcji psychosomatycznych. W ramach współpracy w celu szerzenia idei zachowania trzeźwości przez kierowców, jej popularyzacji warto propagować wszelkie działania temu służące. Dzięki zaproszeniu Wójta Gminy Szemud /w powiecie wejherowskim/ niebawem, bo w listopadzie spotkamy się na Uroczystości Światowego Dnia Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych. Gmina jest oficjalnym gospodarzem wydarzenia.
Instytucji biorące udział w Konferencji naukowej „Substancje psychoaktywne a sprawność kierowcy”: Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie, Komenda Wojewódzka Policji w Kielcach, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego Regionalnego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Olsztynie, Gorzowskie Centrum Pomocy Rodzinie – Gorzów Wielkopolski /województwo lubuskie/, Dolnośląski Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy we Wrocławiu, Mazowiecki Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy Oddział w Warszawie, Dolnośląski Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy; oddział w Jeleniej Górze, Dolnośląski Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy Oddział w Wałbrzychu, Wydział Doskonalenia Zawodowego Komendy Stołecznej Policji, Centrum Usług Psychologicznych „Psyche” Agnieszka Trojanowska, Sekcja do spraw Profilaktyki Społecznej, Nieletnich i Patologii Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi, Ośrodek Szkolenia Policji w Warszawie z siedzibą w Piasecznie, Sekcja Profilaktyki Społecznej Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji; Warszawa, Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Nowym Sączu, Komenda Stołeczna Policji Wydział Wywiadowczo Patrolowy – Warszawa, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi, Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach /powiat kartuski, województwo pomorskie/, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kwidzynie, /powiat kwidzyński, województwo pomorskie/, Wydział Ruchu Drogowego KMP w Słupsku /województwo pomorskie/, WRD – Komenda Powiatowa Policji w Lęborku /woj. pomorskie, Kurator Zawodowy II Zespołu Kuratorów dla Dorosłych Sądu Rejonowego w Kartuzach /woj. pomorskie/, Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Czarnej Wodzie /woj. pomorskie/, Liceum Ogólnokształcące „Lingwista” im. Hymnu Narodowego w Gdańsku /województwo pomorskie/, Powiatowy Zespół Szkół w Przodkowie /województwo pomorskie/, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku /województwo Pomorskie/, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2, Gdańsk – Osowa /XXIV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Banacha; województwo pomorskie/.
Tekst: Beata Lewandowska
Foto: Beata Lewandowska, Grzegorz Witt: www.facebook.com/notprobonofoto @notprobonofoto, tel. 535 896 535
Warto odwiedzić strony /więcej informacji/:
https://bezchemiinadrodze.pl › wyp…
Medme.pl https://www.medme.pl › artykuly Próba Romberga ujemna i dodatnia – co oznacza?
Wyniki ankiety alkohol na stacji paliw:
https://wschodzaceslonce.org.pl/wp-content/uploads/2024/10/PREZENTACJA-wyniki-badania-Alkohol-na-stacji-paliw.pdf
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
https://www.ain.ipin.edu.pl › …PDF
POLIMORFIZM GENETYCZNY DEHYDROGENAZY