Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność skierowała pismo do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, do p. Minister dr Agnieszki Dziemianowicz – Bąk. Dotyczyło ono zaopiniowania projektu rozporządzenia ministerstwa w celu zmiany rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2008 roku w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych. Solidarność opiniuje negatywnie projekt rozporządzenia i stanowczo sprzeciwia się zaproponowanego w załączniku do rozporządzenia minimalnego wynagrodzenia zasadniczego pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organ oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych. Minimalne wynagrodzenie zasadnicze w każdej kategorii zaszeregowania powinno stanowić kwotę nie mniejszą niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalonych dla pracowników zatrudnionych poza sektorem oświatowym, czyli obecnie 4666 zł brutto. Ustalanie minimalnego w wynagrodzenia zasadniczego za pracę zaproponowanych w załączniku, w poszczególnych tabelach prowadzi do patologii podczas zatrudniania grupy pracowników.
Wskazuje na to między innymi fakt, że pracownicy nie będący nauczycielami zatrudnionymi w szkołach i placówkach, którzy są objęci opiniowanym rozporządzeniem otrzymują wynagrodzenie niższe niż w szkołach samorządowych. Stawki minimalnego wynagrodzenia są na wyższym poziomie niż w proponowanych załącznikach i wynoszą ponad 4000 złotych, co wskazuje na nierówne traktowanie. Znaczące różnice między minimalnym a maksymalnym wynagrodzeniem zasadniczym prowadzą do nierównego traktowania pracowników w zakresie wynagrodzenia, ponieważ zarówno w różnych, jak i tych samych placówkach pracownik, na tym samym stanowisku, wykonujący tę samą pracę może otrzymać różne wynagrodzenie zasadnicze. Dodatek za wysługę lat liczony jest od minimalnego wynagrodzenia zasadniczego, przez co każdy z pracowników, który otrzymuje wynagrodzenie zaproponowane w rozporządzeniu i ma prawo do maksymalnego dodatku za wysługę lat, traci miesięcznie kilkaset złotych w stosunku do pracownika zatrudnionego w szkole samorządowej.
Szkoły prowadzone przez poszczególne ministerstwa świadomie i z premedytacją „obchodzą” prawo oferując pracownikom wynagrodzenie zasadnicze niższe od minimalnego, uzupełniając je następnie dodatkowymi składnikami, takimi jak dodatek specjalny czy premia. Polemista dotyczącemu 5240 pracowników niepedagogicznych skali w skali, a to oznacza, że w przypadku spełnienia żądań KSO i W NSZZ „ Solidarność”, Deficyt budżetów państwa ogólnie mocno się nie zwiększy. Ministerstwo rodziny pracy i polityki społecznej powinno uwzględnić powyższe propozycje i określić minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników niepedagogicznych w pierwszej kategorii zaszeregowania na poziomie co najmniej 4666 zł brutto.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Warszawa
edukacja@solidarnosc.org.pl
ksoiw@oswiata-solidarnosc.pl
www.solidarnosc.org.pl/oswiata
pismo13.02.2025 udostępniony
Beata Lewandowska, członek w Komisja Międzyzakładowa Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Gdańsku