Aktualności

Woda i zieleń – błękitno-zielona infrastruktura w mieście.  Biuro Rozwoju Gdańska.

Błękitno-Zielona Infrastruktura (BZI) na nowej stronie Biura Rozwoju Gdańska z interaktywną mapą. BZI pozwala na powiązanie poza obszarami przyrodniczymi z tkanką miejską; nie tylko poprawia jakość życia w mieście, ale pozwala także łagodzić skutki coraz bardziej odczuwalnych zmian klimatycznych.

Błękitno-Zielona Infrastruktura do sieci obszarów i obiektów pokrytych roślinnością oraz wodami; wypływa ją lasy, mokradła, zbiorniki i cieki wodne, parki, ogrody, zielone dachy i ściany, ogrody deszczowe, zbiorniki retencyjne i inne. Stwarza ona warunki do rekreacji i wypoczynku, kształtuje lokalną tożsamość oraz krajobraz, uzupełnia także dostęp; jest integralną częścią struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta. W planowaniu przestrzennym Błękitno-Zielona Infrastruktura odgrywa kluczową rolę, dlatego też podlega ochronie. W Gdańsku ma ona swoje konsekwencje w polityce miejskiej, strategii rozwoju miasta oraz w planach lokalnych.

W latach 2021 i 2023 Biuro Rozwoju Gdańska opracowaneo dwa kluczowe z perspektywy Błękitno-Zielonej Infrastruktury dokumenty: Gdańską Politykę Wodną oraz Gdańską Politykę Zieleni. Wcześniej o BZI była mowa m.in. w Gdańskich Przestrzeniach Lokalnych oraz opracowaniu Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Budowa i rozwój sieci Błękitno-Zielonej Infrastruktury miasta, które może być niebezpieczne w skali planistycznej, urbanistycznej, aż po kształtowanie i wykonanie przestrzeni. W obu politykach jest koncepcja rozwoju i ochrony ogólnomiejskich powiązań przyrodniczych określonych w dokumencie dolin cieków wodnych i na styku z Zatoką Gdańską.

Błękitno-zielone karty Gdańskiej Polityki Wodnej oraz Gdańskiej Polityki Zieleni są kontrolerami na mapie , z których można korzystać i które mogą przyciągać wszystkich.

Gdańska Polityka Wodna

Początek pracy nad Gdańską Polityką wodną (GPW) do roku 2017. GPW porusza się przede wszystkim pod kontrolą ochrony brzegów zatok, rzek i potoków oraz sposobu działania ich urządzeń, a więc zbliżenia miasta do wody i tworzenia systemu nadwodnych przestrzeni prywatnych. Zawiera analizę warunków, ogólne kierunki rozwoju oraz szczegółowe wytyczne dotyczące użytkowania około 160 km brzegów i nabrzeży.

Gdańska Polityka Wodna zasada działania na wzmocnienie korytarzy przyrodniczych poprzez lokalizowanie urządzeń cieków wodnych terenów zielonych, w myśl idei tzw. błękitno-zielone pasm, które udostępniają na przewietrzanie miasta i połączenia terenów rekreacyjnych w spójną sieć. Pasma te są ważne ze względu na ochronę wód płynących i zachowanie bioróżnorodności; poprawiają także retencję wód, co jest istotne dla ochrony przeciwpowodziowej miasta i adaptacji do zmian klimatycznych.

Błękitno-zielone pasmo, czyli strefa dostępnaj zieleni i wody (Błękitno-Zielonej Infrastruktury), wynikająca z szeregu korzyści w zurbanizowanej części miasta, także spójny system ogólnodostępnych terenów dla istniejących pojazdówi mieszkańcy i alternatywny układ powiązań pieszych-rowerowych. Dla funkcji sportowo-rekreacyjnego wody w opracowaniu ujęto wszystkie łodzie przystanie żeglarskie, kajakowe i wioślarskie oraz wskazano posiadaczy lokalizacji.

Podstawowa zasada działania Gdańskiej Polityki Wodna była potrzeba reakcji na zmiany klimatyczne: następstwa awaryjne, powodziowe, ryzyko związane z elektrycznymi wyspami grzewczymi. Jej wytyczne, które mają zastosowanie, to skutki charakterystyczne dla funkcjonowania miasta.

Gdańska Polityka Zieleni

Gdańska Polityka Zieleni określenia spójną, planową i długoterminową zarządzania Błękitno-Zieloną Infrastrukturą. Uzupełnia tym wcześniej rekomendacje Gdańskiej Polityki Wodnej w skali całego miasta. podstawa w opracowaniu działania uruchamiającego Błękitno-Zieloną Infrastruktury: od parków ogólnomiejskich, przez zielone osiedlowe i skwery, po ogrodach przydomowych i mikroretencji. Punktem odniesienia są w Gdańskiej Polityce Wodnej błękitno-zielone pasmo.

Inwentaryzacja zasobów zieleni w Gdańsku oraz analiza zagrożeń związanych ze zmianami klimatycznymi, że Błękitno-Zielona Infrastruktura ma duży potencjał rozwoju i jest kluczowa dla adaptacji miasta do przeciwdziałach zmian. Rekomendowane kierunkiem są wzmacnianie bioróżnorodności, co dotyczy szerokiego miernika wykorzystania zbiorników retencyjnych, ochrony cieków, mokradeł i podmokłości. Z perspektywy rozbudowy błękitno-zielonej sieci ważne jest wzmocnienie powiązań pomiędzy terenami zieleni oraz kreowanie nowego. Służyć temu mogą przede wszystkim doliny potoków i rzek, zapewniać naturalne połączenia pomiędzy obszarami oraz naturalne korytarze przewietrzania miasta. Uzupełnieniem są zielone aleje i międzyosiedlowe ciągi drogowe-rowerowe w zieleni, które zapewniają możliwość przemieszczania się z miejsc zamieszkania do zieleni. W Gdańskiej Polityce Zieleni interfejs został standardowo wyświetlony w ramach 15-minutowego dojścia do pieszego.

Zagospodarowanie terenów zielonych powinno być stosowane z poszanowaniem walorów przyrodniczych, krajobrazowych i naturalnych (zgodnie z zasadą transektu). mieszkania do mieszkańcom atrakcyjne i warunki rekreacyjne i rekreacyjne, ochronione jednocześnie obszary przyrodnicze przed nadmierną i niezorganizowaną presją rekreacyjną.

Realizacja tych dostaw wymierne korzyści: wyposażenie pojazdów w dostępie do zieleni oraz ograniczonych zasobów, zapewnienie ciągłości i zasięgu sieci Błękitno-Zielonej Infrastruktury, dostępne atrakcyjności i zagospodarowanie terenów zielonych, udostępnienie terenów cennych przyrodniczo przed presją rekreacyjną.

Gdańsk 2030 Plus Strategia Rozwoju Miasta

Strategia określona jako priorytet rozwoju miasta na lata. W środowisku strategicznym zagrożeniem jest adaptacja do zmian klimatycznych, w tym zasięgu przeciwpowodziowym, z możliwością pojawienia się na terenach zielonych oraz retencji. Realizacja tych zadań pociąga za sobą nie tylko skutki uboczne, ale także na poziom bezpieczeństwa i życie mieszkańców. Gdańsk 2030 Plus określone cele strategiczne na lata, wśród nich Zielone Miasto. Zielone Miasto do m.in. ochrona wody, zieleń i powietrze oraz zwiększenie różnorodności bioróżnorodności. Cel ten może być także dostępny poprzez retencję transportową i zieleń. W przypadku planowania planistycznego są to najważniejsze działania związane z tworzeniem sieci Błękitno-Zielonej Infrastruktury, np. tworzenie parków osiedlowych i parków leśnych oraz zadrzewień ciągłego ciągu komunikacyjnego, rozbudowa infrastruktury przed powodziami czy zagospodarowanie rekreacyjne rejonów zbiorników retencyjnych.

Co dalej?

Gdańska Polityka Wodna i Gdańska Polityka Zieleni współtworzą system Błękitno-Zielonej Infrastruktury. Wytyczne obu polityków są stosowane w innych dokumentach strategicznych, m.in. w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus iw Programach Rozwoju, w projekcie planu ogólnego, planach lokalnych, Gminnym Programie Rewitalizacji oraz w specyfikacjach do zastosowań – od poziomu zarządzania i zieleni, po systemach jej realizacji; wyznaczają kierunki działań wielu jednostkom miejskim.

Obie polityki analizują miasto od skali ogólnej, poprzez dzielnice, aż do powytycznych dla terenów w skali zachodniej. Wytyczne i rekomendacje zostały podłączone na głównej mapie Błękitno-Zielonej Infrastruktury Gdańska, w postaci tzw. błękitno-zielonych kart, wniosków urbanistycznych do zabudowy poszczególnych obszarów zieleni oraz obszarów nadwodnych. Karty udostępniają możliwość wykorzystania. Dostęp do nich obejmuje jednostki miejskie, które są odpowiedzialne za projektowanie i utrzymanie zieleni w mieście, jak i elementy składowe do Zielonego Budżetu Obywatelskiego. Karty są także niezbędnymi informacjami dla projektantów tworzących projekty miejscowe. Wykorzystanie z podziału urbanistycznego ma na celu koordynację działań w zakresie inwestycji mieszkaniowych i uwzględnienie spójności projektów.

Błękitno-zielona perspektywa

Gdańska Polityka Zieleni oraz Gdańska Polityka Wodna zmieniły sposób postrzegania zieleni oraz wody w mieście. Traktowanie ich jako nierozłącznego systemu Błękitno-Zielonej Infrastruktury pozwala określić spójną i stabilną metodę rozwoju miasta. To ważny punkt wyjścia dla kreowania ładunku przestrzennego i jakości życia mieszkańców.


Katarzyna Błaszkowska

Komunikat prasowy Biura Rozwoju Gdańska

stopka BRG 2025.png

Biuro Rozwoju Gdańska
tel. 58 308 44 46

http://www.brg.gda.pl/
http://www.facebook.com/BiuroRozwojuGdanska
Obowiązki informacyjne Administratora – BIP – Biuro Rozwoju Gdańska
Pomyśl zanim wydrukujesz
#gdanskbezplastiku

Prezes Stowarzyszenia "Gdańsk Miasto Marzeń"

Od urodzenia mieszkanka miasta Gdańsk, orunianka, malarka, graficzka, poetka fotografka, felietonistka, publicystka na Portalu Gdańsk Miasto Marzeń.

Manager środowisk artystycznych
Członek KMPOiW "Solidarność"

Pokrewne wpisy

Zostaw komentarz

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych przez tę witrynę.

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Założymy, że to Ci odpowiada, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie