Koncert w Starym Ratuszu

Koncert w Starym Ratuszu.

Koncert o polsko – włoskich brzmieniach otworzył w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku cykl koncertów o nazwie “Nowa Muzyka”. Koncerty będą miały wyjątkowy charakter. 3 października odbyło się pierwsze spotkanie z muzykami. Elektroniczne brzmienie utworów wyłącznie premierowych dodało smaczka koncertowi. Część z nich była nawet z prawykonaniem światowym.

Doza nowych doznań elektroakustycznych o aktualnych trendach panujących na świecie, ciekawe w wykonania przez  artystów kompozycji pochodzących z różnych kierunków świata Włoch, Polski, Kanady, Meksyku, czy USA przyczyniły się do nadania nowego oddechu muzycznym utworom. Mieszanka instrumentalna instrumentu dętego – drewnianego oboju i saksofonu oraz dźwięków elektroakustycznych pozwoliło na odbiór zupełnie innych doznań słuchowych a
wszystko to w wirtuozerskim połączeniu.

Wybitni instrumentaliści, w tym świetny  włoski saksofonista Enzo Filippetti, należąca do młodego pokolenia, utalentowana polska oboistka, Aleksandra Panasik a także Dariusz Mazurowski /komputer, dyfuzja dźwięku, realizacje elektroakustyczne/ zaprezentowali wielkie mistrzostwo, wysokie umiejętności techniczne, co sprawiło, że koncert zasługuje na szczególne uznanie. Muszę też dodać, że w swoim repertuarze muzycznym mają kompozycje, które powstały tylko i wyłącznie z myślą o nich i takie usłyszeliśmy podczas koncertu.

Połączenie dwóch nurtów muzycznych klasyki i instrumentów klasycznych w kontekście z dźwiękami elektroakustycznymi nadało bardzo ciekawe, ultranowoczesne i odkrywcze cechy zupełnie nowych współbrzmień instrumentalnych. Dzięki staraniom pana Dariusza Mazurowskiego oraz uprzejmości Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie udało się zorganizować niesamowitą imprezę artystyczną w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, której gościem był Enzo Filippetti. 

“Enzo Filippetti  jest jednym z najwybitniejszych saksofonistów, którzy wykonują muzykę współczesną,       w tym również z udziałem elektroniki. Jest także profesorem saksofonu i interpretacji muzyki współczesnej w Konserwatorium Muzycznym „Santa Cecilia” w Rzymie. Jako solista, a także jako członek Quartetto di Sassofoni Accademia koncertuje we Włoszech od ponad 40 lat, regularnie odbywa też tournee po USA, Kanadzie, Niemczech, Francji, Anglii, Belgii, Luksemburgu, Monako, San Marino, Austrii, Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Finlandii, Czechosłowacji, Mołdawii, Wenezueli, Brazylii, Argentynie, Japonii , Korei, Malcie, Grecji, Turcji, Węgrzech, Chorwacji, Słowenii, Polsce, Mołdawii, Litwie, Maroko, Rumunii, Etiopii i Albanii. Brał udział w wielu prestiżowych festiwalach na całym świecie. Prowadził kursy mistrzowskie i konferencje w San Francisco, Słowenii, Turcji, Wenezueli, w ramach Międzynarodowych Kursów w Lanciano oraz w Conservatorio „O. Vecchi” w Modenie, Conservatorio „Pollini” w Padwie, Conservatorio „O. Respighi”. Na swoim koncie ma także wiele płyt, wydanych przez Nuova Era, Dynamic, Rai Trade (z Bruno Canino), Edipan, Sconfinarte, Iktius, BMG-Ariola, Paganmusic, Reverberi Sonori, Domanimusica, czy Cesmel. Jest również autorem publikacji na temat muzyki współczesnej na saksofon, podręczników. Gra na saksofonie Selmera, ze stroikami Vandoren i ligaturą BG.

Aleksandra Panasik ukończyła studia w klasie oboju w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. W 2021 roku otrzymała tytuł doktora sztuki. Studiowała także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart i Hochschule für Künste Bremen, w klasie prof. Christiana Hommel’a, oboisty renomowanego zespołu Ensemble Modern. Była również uczestniczką International Ensemble Modern Academy w roku 2019. Dwa lata później została zaproszona przez Peter’a Veale’a, wybitnego oboistę i dyrygenta współpracującego od wielu lat m.in. z Ensemble Musikfabrik, do udziału w organizowanym przez niego półrocznym kursie interpretacji i wykonawstwa muzyki najnowszej. Uczestniczyła także w Międzynarodowych Letnich Kursach Muzyki Nowej w Darmstadt, gdzie w 2023 roku otrzymała stypendium przyznane przez Internationales Musikinstitut Darmstadt. Współpracowała z wieloma kompozytorami o międzynarodowej renomie, jej głównym obszarem zainteresowań jest klasyczna muzyka współczesna. W 2023 roku wydała album OBOElectronics z premierowymi kompozycjami na obój i elektronikę, skomponowanymi dla niej przez wybitnych kompozytorów /w latach 2020-2023/. 

Dariusz Mazurowski “jest polskim kompozytorem muzyki elektroakustycznej, producentem oraz wykonawcą. Urodził się  i obecnie mieszka w Gdańsku. W swojej twórczości koncentruje się przede wszystkim na utworach elektroakustycznych / akusmatycznych, ale komponuje również na instrumenty z elektroniką /w tym także różne obiekty dźwiękowe, zarówno akustyczne, jak i elektroniczne/, realizuje instalacje audio, kolaże radiofoniczne, pejzaże dźwiękowe, field recording, czy improwizowaną muzykę elektroakustyczną.

Początki aktywności kompozytorskiej Dariusza Mazurowskiego datują się na późne lata 80-te, kiedy zrealizował swoje wczesne próby, początkowo prezentowane publiczności klubowej, a w konsekwencji także na koncercie /w grudniu 1988 roku/. W latach 90. mieszkał w Pradze, gdzie skomponował szereg utworów elektroakustycznych, przed ostatecznym powrotem do Gdańska.”

Dariusz Mazurowski to postać zasługująca na szczególną uwagę. Jego muzyka była prezentowana przez stacje radiowe na całym świecie, wykonywana na festiwalach i podczas innych wydarzeń w Europie, Ameryce Północnej, Południowej i Azji. Także jego instalacje, prace wizualne i grafiki były wystawiane w różnych galeriach. Jest człowiekiem wielu talentów oraz artystą nietuzinkowym. Zbudował kilka własnych, eksperymentalnych instrumentów elektronicznych w tym syntezatory. Jest publicystą, grafikiem, fotografem. Swoje prace teoretyczne prezentuje także na konferencjach naukowych i warsztatach, produkuje koncerty muzyki elektroakustycznej.

Trzy niesamowite osobowości. Koncert na najwyższym poziomie światowym. Techniki jakimi posługiwali się muzycy były niezwykle trudne technicznie do wykonania. Dariusz Mazurowski oraz  Enzo Filippetti mieli okazję spotkać się latem w Nowym Jorku, gdzie mieli przyjemność grać ze sobą wspólnie na koncercie fest. Zapewne był równie interesujący jak koncert w Starym Ratuszu, który spowodował u mnie  niesamowite, niezatarte wrażenia. Półsenna jakby w letargu przeniosłam się w inny świat tysiąca i jednej nocy a rozbudzona wyobraźnia wprawiła moje ciało w przyjemne, w pełni kojące drżenie. Tak dzieje się, kiedy słyszane dźwięki utworów wprawiają mnie w wysublimowany zachwyt nad każdym słyszanym dźwiękiem. Wibracje dźwiękowe słyszanych utworów dotknęły każdą cząstkę moich zmysłów. Dialog pomiędzy dźwiękami a instrumentem, niesamowicie zsynchronizowana mowa instrumentów klasycznych i elektroakustycznych spowodowała u mnie utożsamienie się z przeżywanymi utworami, odczuciami, jakie chcieli nam przekazać kompozytorzy i twórcy utworów muzycznych.

Kompozycja Dariusza Mazurowskiego “And I Woke up at the Darkest Dawn Ever”  /”Obudziłem się o najmroczniejszym świcie wszechczasów”/ zrobiła na mnie chyba największe wrażenie. Oddaje ona w sposób szczególny nastroje kompozytora dotyczące niepokoju jaki tkwi w wielu ludziach w kontekście bardzo niespokojnego czasu w jakim przyszło nam obecnie żyć.
Rozerwane serce poskładałam w całość, rozedrgane myśli rozpierzchły się i raptem poukładały w całość. Wielki talent znowu dał prawo głosu artyście.       

 

I ostatni utwór w wykonaniu Enzo Filippetti oraz Dariusza Mazurowskiego to jak tak zwana wisienka na torcie, gdzie dźwięki rozrywały ciszę, by po chwili przywołać ją na nowo. Milcząca pauza stała się czymś w rodzaju oczekiwania na przypływ nowych emocji, jakie gwarantowały nam ciekawe brzmienia instrumentów. Kontrolowana  improwizacja odczuć, które miałam podczas słuchania  bardzo ciekawej, charakterystycznej kompozycji, stanowiącej relację między ciszą a dźwiękiem, która stanowiła końcowy element koncertu była niezwykłym eksperymentem muzycznym, zupełną innowacją twórczą. Wariacja na saksofon i ciszę, zabawa dźwiękiem i ciszą, instrumentalne przedrzeźnianie się, spontaniczność. Podczas koncertu zaznałam wszystko, co mogło być ucztą dla mojego zmysłu słuchu. Kolejny koncert z cyklu Nowej Muzyki już w grudniu tego roku. Już dzisiaj zapraszam wszystkich gorąco. 

Program koncertu:

– Franco Antonio Mirenzi One in Four (2024) na saksofon i taśmę 5:00, polska premiera
Enzo Filippetti – saksofon
Dariusz Mazurowski – komputer, dyfuzja dźwięku
– Piotr Grella-Możejko GRAleksandra II (Lo specchio della notte) (2024) na obój i taśmę, 9:00, prawykonanie światowe
Aleksandra Panasik – obój
Dariusz Mazurowski – komputer, dyfuzja dźwięku
– Silvia Lanzalone Saxdroid (2024) na saksofon i live electronics 10:00, polska premiera
Enzo Filippetti – saksofon, elektronika
Dariusz Mazurowski – dyfuzja dźwięku
– Jorge Torres Sáenz Vidyeśvara (2024) na obój i taśmę, 7:00, prawykonanie światowe
Aleksandra Panasik – obój
Dariusz Mazurowski – komputer, dyfuzja dźwięku
– Dariusz Mazurowski And I Woke up at the Darkest Dawn Ever (2021) na saksofony barytonowy i sopranowy z taśmą 12:00, polska premiera
Enzo Filippetti – saksofony barytonowy i sopranowy
Dariusz Mazurowski – komputer, dyfuzja dźwięku
– Maria Lord-Kniveton Ukarumpa Balus (2024) na obój i taśmę, 7:00, prawykonanie światowe
Aleksandra Panasik – obój
Dariusz Mazurowski – komputer, dyfuzja dźwięku
– Francesco Giomi Deadline (2023) na saksofon i komputer 10:00, polska premiera
Enzo Filippetti – saksofon
Dariusz Mazurowski – komputer, dyfuzja dźwięku
Dariusz Mazurowski – realizacja elektroakustyczna

Partnerzy:
Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej PseME, Włoski Instytut Kultury w Warszawie.  

Tekst/foto: Beata Lewandowska
Portal Informacyjno-Kulturalno-Publicystyczny gmm.net.pl
Stowarzyszenie “Gdańsk Miasto Marzeń” 

Podobne wpisy

Mikołajkowy konwój ciężarówek. 80 ciężarówek na ulicach Gdańska.

“White Christmas”. Koncert Scena Muzyczna w Gdańsku – Oruni.

“Bursztynowy Mieczyk” po raz 30- ty. Gala rozdania nagród w Gdańsku.

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Założymy, że to Ci odpowiada, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Czytaj więcej