Na kameralną nutę w Gdańsku. Dariusz Mazurowski – koncert w Starym Ratuszu.
Ratusz staromiejski w Gdańsku 5 grudnia ponownie rozbrzmiał na “nowo” nutą elektroakustyczną w nowym współbrzmieniu. Dariusz Mazurowski wyszedł z kolejną propozycją na koncert z towarzyszeniem nowych artystów. Współorganizatorami wydarzenia byli: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej PseME.
W ramach koncertów Nowa Muzyka tym razem również trochę powiewu akustycznych innowacji w postaci kompozycji premierowych, m.in. utwory napisane przez “Ann Rosén, Żanetę Rydzewską oraz Adama Erikssona specjalnie dla znakomitego zespołu Kwartludium, który powstał w 2002 roku i od tego czasu miał okazję występować niemal na całym świecie, zdobywając międzynarodowe uznanie. Tworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Piotr Nowicki (fortepian), Michał Górczyński (klarnet, karnet basowy) oraz Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne).”
Zespół wykonuje bardzo nowatorskie utwory, muzykę najnowszą. Sam skład instrumentalny jest szczególny. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich i światowych. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Zespół w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej, jak również liczne autorskie projekty muzyczne. Muzyka intuitywna jest procesem, w którym muzyk oddaje się swoim wewnętrznym impulsom, bez konieczności przestrzegania sztywnych struktur.
Współudział zespołu zapewnił unikatowość utworów, które mieliśmy okazję wysłuchać na koncercie. Nie zapomnijmy też tutaj o naszym cenionym, gdańskim artyście Dariuszu Mazurowskim, który wprowadza nas w jakże inny, interesujący wymiar muzyki elektroakustycznej w świat, której nas wprowadza.
Kompozycję Żanety Rydzewskiej dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Z kolei udział Ann Rosén i Adama Erikssona będzie możliwy dzięki wsparciu Szwedzkiego Komitetu Stypendiów Artystycznych.
Dla kompozytorów koncert był okazją do eksploracji intrygujących obszarów, wykorzystania możliwości czterech bardzo różnych instrumentów tutaj w połączeniu z warstwą elektroniczną. Podczas koncertu w ramach cyklu muzycznego w przypadku naszego cyklu mieliśmy okazję wysłuchać kompozycje na bardzo wysokim poziomie światowym. Koncert więc był nie lada gratką dla melomanów.
Niebawem nowa propozycja Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku, czyli Morze do słuchania.
“Historia dźwiękowa i dziedzictwo akustyczne to pojęcia, wokół których koncentruje się nowy numer kwartalnika „Czas Kultury”. To także centralne zagadnienia w pracy twórczej Agaty Dyczko (Teatr Wielki w Warszawie, Radio Kapitał), pisarskiej Natalii Glinki-Hebel („Glissando”, „Ruch Muzyczny”, „Soundrive”) i kompozytorskiej Dariusza Mazurowskiego (ostatnio Antenna Non Grata), z którymi podczas spotkania w Nadbałtyckim. Redaktorem prowadzącym wydania będzie Filip Szałasek.” Zapraszam serdecznie na spotkanie.
https://nck.org.pl › wydarzenie › c…
„Czas Kultury” x Nadbałtyckie Centrum Kultury: Morze do słuchania
Termin: 11.12.2024, godz. 18.00-19.30. Miejsce wydarzenia: NCK — Ratusz Staromiejski.
Tekst: Beata Lewandowska
Od urodzenia mieszkanka miasta Gdańsk, orunianka, malarka, graficzka, poetka fotografka, felietonistka, publicystka na Portalu Gdańsk Miasto Marzeń.
Manager środowisk artystycznych
Członek KMPOiW "Solidarność"